article
Education Educatie, Society & Culture

Cum am făcut masterul de Inovare Culturală

La câteva luni după ce am absolvit de la facultate încă nu mă hotărâsem dacă să dau la masterat, şi dacă da, la ce. După ce am căutat diferite programe şi facultăţi nu mă puteam decide, sau era prea târziu să mă înscriu la admitere. Până la urmă m-am gândit că dacă tot voi locui în Braşov în următoarele luni să mă înscriu la un masterat acolo, şi voi vedea mai departe. În Braşov nu prea poţi studia arte, aşa că cea mai apropiată facultate pe care am găsit-o ca domeniu a fost Facultatea de Litere. Unul din masterate, pregătit de Departamentul de Limbi moderne şi Studii Cultureale sau aşa ceva, se numea “Inovare Culturală” şi din descrierea de pe site-ul facultăţii suna a ceva ce aş fi vrut să urmez. Inovare culturală pentru mine înseamnă să studiezi istorie, mişcări sociale, mişcări artistice, cum se leagă acestea, studii de civilizaţie, studii culturale şi aşa mai departe. Aşa că am dat la acest masterat şi am fost acceptat. Nu prea ştiam la ce să mă aştept, dar mă gândeam că vor fi colegi şi cursuri interesante.

În octombrie a început anul universitar. Facultatea de Litere (nu ştiu cum sunt alte facultăţi din Braşov) nu seamănă deloc cu facultatea pe care o făcusem eu. Aici parcă eram acum vreo 20 de ani cel puţin. Dar treacă. Mi-am cunoscut mulţi dintre colegi din primele zile. Majoritatea erau absolvenţi de litere şi mă întrebau de ce am dat la masterul acesta. Eu le răspundeam că motivul meu a fost dorinţa de a-mi extinde orizonturile, de la cultură vizuală, cinematografie şi fotografie şi în spre alte domenii.

Am început şi cursurile. A fost surprinzător să văd că majoritatea cursurilor se învârteau în jurul literaturii. Şi dezamăgit, într-un fel. Materiile aveau nume de genul “Roman contemporan”, “Publicistică Literară”, “Poezie Contemporană” şi aşa mai departe. Mulţi dintre masteranzi voiau să lucreze în acest domeniu şi erau interesaţi, dar eu nu prea aveam ce căuta. Am aflat că în semestrele următoare urmau alte cursuri ca “Scriere Creatoare” sau “Traduceri”.

Nu mă înţelegeţi greşit, îmi place să citesc. Dar nu vreau să fiu un “cititor profesionist”, aşa cum sunt absolvenţii adevăraţi de litere.

Un alt lucru specific acestui masterat erau lansările de carte. Cam în fiecare săptămână erau vreo două lansări de carte la care masteranzii erau trimişi. S-a întâmplat să se şi spună că “voi face prezenţa”. Nu s-a făcut prezenţa la nico lansare de carte, dar îmi imaginez cum ar fi arătat. “Domnul scriitor va lua o pauză acum ca să vedem dacă studenţii sunt aici. Deci, X. E sau nu e? Nu e? Aha, vede el. Vedeţi domnule scriitor cum cine nu vine la lansarea de carte nu trece cursul?”.

M-am dus la cursuri, mai ales la cele care erau interesante: unul de dramaturgie (despre care însă ştiu mai multe decât se preda acolo, întrucât am făcut în facultate aşa ceva) şi un curs la care se vorbea despre antropologie, dar tot la un nivel pe care cred că l-am depăşit acum câţiva ani.

Am continuat să merg, neştiind dacă să renunţ sau nu la acest master. Mă va ajuta cu ceva? Voi putea să îmi dau examenele? Voi învăţa ceva? Mă întrebam aceste lucruri pentru că mereu se presupunea că ai terminat Litere sau că ştiai toate romanele din lume. Mereu temele erau de scris despre cărţi post-moderne şi cine le-a influenţat. Romanul post-modern abc are influenţe confucianiste, motive balzaciene şi câte şi mai câte. Eu nu citisem nici romanul şi nici multe dintre referinţe, aşa că nu ştiu ce căutam acolo.

Am aflat însă tot felul de lucrui şi sunt mulţumit cu ele. Profesorii sunt buni, unii dintre cei înscrişi erau chiar nişte profesionişti şi mă bucur că am fost la acele cursuri.

Am decis să renunţ la acest masterat după câteva luni. Nu mă vedeam scriind o dizertaţie pe o temă literară sau conexă cu literatura. Când mi-am scris licenţa, chiar dacă nu este cea mai grozavă lucrare din lume, este o lucrare scrisă de mine şi de nimeni altcineva. Mulţi m-au întrebat de ce sunt mirat că aşa erau cursurile în condiţiile în care eram la facultatea de litere. Le-am răspuns că facultatea pe care o făcusem eu se numea “Facultatea de Teatru şi TV”, dar care avea un departament de cinematografie şi media, unde se studiază cinematografie. De ce la departamentul de studii culturale se studiază literatură nu prea ştiu. Există încă în lume culturi care nu au literatură sau scriere.

După ce m-am dus să îmi iau înapoi diploma depusă şi ce mai era de ridicat, le-am scris colegilor un mail în care le-am spus că nu voi mai fi masterand la această facultate, că le urez succes şi aşa mai departe. Le-am lăsat şi adresa mea de e-mail şi le-am spus că dacă au nevoie de mine sau vor să mai păstrăm legătura, să mă caute. Nu mi-a răspuns nimeni.

În concluzie vreau să spun că nu e un program de master rău, dar e un program pentru cei ce vor să se facă scriitori sau să lucreze într-un domeniu adiacent. Nu ştiu ce voi face în continuare, dar deocamdată nu sunt student şi mă ocup de alte lucruri. Mi-ar plăcea să redescopăr studenţia, dar nu ştiu dacă se poate, pe ce cale şi când.

 

About Iosif

CD Iosif Trif takes interest in developing creative works as well as studying the impact works of art and cultural products have on people at both a personal and group level.

Discussion

One thought on “Cum am făcut masterul de Inovare Culturală

  1. Oh boy. I really want to know what you wrote…it would take me hours to translate. :/

    Posted by studyabroadadventure | 20/05/2013, 18:26

Discussions & Opinions

Please write your email address to subscribe to my blog and receive notifications of new posts by email.
Apasati aici pentru a va abona la acest blog.

Join 118 other followers

Inside Brumărel

Archive

Credo

Men give away nothing so liberally as their advice (Francois de la Rouchefoucauld)

2008- 2016 All rights reserved

Protected by Copyscape Web Plagiarism FinderUnauthorized use and/or duplication of this material without express and written permission from this blog’s author/owner is strictly prohibited.
