article
Books Carti, Editor`s Letters, Education Educatie, Politics Politice, Siebenbuergen, Society & Culture

Conversaţie à la 1942

În timp ce în casa mea aveau loc mari rearanjări de vară, a ieşit la lumină o carte veche care se pierduse printre sutele de cărţi din bibliotecă.

Cartea este din 1942 şi se numeşte “Curs Rapid De Conversaţii Uzuale Româno-Germane”. Este un ghid de conversaţie din timpul războiului şi mai mult, un document al vieţii de atunci.

Dacă în ziua de azi, în ghidul meu de conversaţie şi gramatică olandeză (nu cred că am unul de germană, este o limbă pe care o cunosc destul de bine) găsesc propoziţii ca ” Pot să alerg pe bandă- Maag ik de loopband gebruiken?” sau “Pot coborâ de pe navă în timpul croazierei (la debarcader)- Mag ik het schip verlaten tijdens een stop?”, realităţile din 1942 propuneau alte subiecte de conversaţie.

Desigur că întâlnim teme universale, care nu s-au schimbat prea mult, cum ar fi “Cum vă numiţi” sau “Mă doare un dinte”, dar întâlnim şi particularităţi ale vremii care compun culoarea locală a României în timp de criză. Este de observat faptul că acest ghid este la a 4-a ediţie, mă întreb dacă este la a patra ediţie din cauză că realităţile crizei s-au tot schimbat şi oamenii au trebuit să se adapteze la alte situaţii şi să înveţe alte propoziţii. Cineva a făcut nişte note la capitolul despre cofetărie, deci ştiu astfel că manualul a aparţinut cuiva din familia mea, şi nu a fost cumpărat la anticariat.

Trecând peste asta, am găsit tot felul de propoziţii care astăzi par extraterestre, dar atunci erau foarte concrete. De pildă, este redat un dialog despre de ce să scrii cu litere latine sau gotice. Da, pe vremea aceea, germana se scria cu litere gotice (“Fraktur” le spun ei, în timp ce caracterele latine sunt numite “Antiqua”).

Din păcate însă, nu numai aceasta era problema oamenilor în timpul celui de a al Doilea Război Mondial. Bunicii şi străbunicii mei probabil învăţau despre “Camuflarea luminilor – die Verdunkelung”, “prescripţii pentru camuflarea luminilor – die Verdunkelungsvorschriften”, “Distribuire mărită a cartuşelor cu alice – erhöhte Schrotpatronenzuteilung”, sau cum să spună “Sosesc alimente! – Nahrungsmittel treffen ein!”.

Cu cât citesc mai mult din acest ghid, cu atât realitatea crudă a acelei perioade devine mai reală şi mai tristă. Sincer, nu îmi place subiectul. Răsfoind paginile îngălbenite ale cărţii, găsesc şi propuneri de conversaţii la graniţă: “Vin vameşii unguri în compartiment – Ungarische Zollbeamte kommen in das Abteil”, “Au uniforme ciudate – Sie tragen seltsame Uniformen”.

Cartea este într-adevăr un document al unei perioade de care noi am învăţat să ne detaşăm şi chiar dacă majoritatea oamenilor o privesc ca pe un timp îngrozitor, cred că am pierdut simţul din aer al erei. Mă bucur că am dat peste acestă carte, pentru că mi-a dezvăluit o realitate care m-a făcut să mă simt prezent atunci şi să înţeleg mai bine oroarea care este acea parte din istoria umană.

About Iosif

CD Iosif Trif takes interest in developing creative works as well as studying the impact works of art and cultural products have on people at both a personal and group level.

Discussion

No comments yet.

Discussions & Opinions

Please write your email address to subscribe to my blog and receive notifications of new posts by email.
Apasati aici pentru a va abona la acest blog.

Join 118 other followers

Inside Brumărel

Archive

Credo

Men give away nothing so liberally as their advice (Francois de la Rouchefoucauld)

2008- 2016 All rights reserved

Protected by Copyscape Web Plagiarism FinderUnauthorized use and/or duplication of this material without express and written permission from this blog’s author/owner is strictly prohibited.
